Tuesday, May 30, 2006

I did my best

احتمالا باید لویی پاستور رو بشناسید، البته من یه عادت بدی دارم و اون اینکه فکر میکنم هر چی برا خودم جالبه برای دیگران هم جالبه که البته در 99 درصد مواقع کاملا بر عکسه به هر حال در مورد لویی پاستور احتمال میدم که اسمش به گوشتون خورده باشه البته اون دسته از دوستانی که پاستور رو بهتر از من (یا احتمالا بهتر از خودش میشناسن) دلخور نشن که صد البته حسابشون جداست مخصوصا دوستانم که در انستیتو پاستور ایران یا انستیتو پاستور فرانسه کار میکنن که دیگه جایه خود دارن و سرور ما هستن در زمینه پاستور شناسی
میدونم یادتون میاد یا نه ولی یه دورانی بود که هر وقت تلوزیون رو روشن میکردی یا داشت زندگی پاستور رو نشون میداد یا مادام کوری و یا کخ و یا یکی دیگه از مردان علم مثل رامون کاخال و خوب این جور برنامه ها صد البته مخاطب خاص خودش رو میطلبید و خوب بعضیهام خوششون نمیومد. همونطور که حدس زدید بنده یکی از مشتری های پروپاقرص این سری از برنامه ها بودم و نمیدونم خوش بختانه یا بدبختانه یه جورایی به کارو زندگیه امروزم هم مربوطه. داستان زندگی این افراد در دورانی که امکانات و دانش واقعا محدود بود وتاثیری که توی زندگی امروز ما گذاشتن از هر نظر برام قشنگ و باور نکردنیه، یه لحظه فکرشو بکنید که چی میشد اگر پاستور تو دوران ما زندگی میکرد

مطلب رو با نوشته ای از پاستور تموم میکنم که واقعا زیبا و گویاست و نشون میده که این دانشمند بزرگ با چه روحیه ای زندگی میکرده

در هر حرفه ای که هستید نه اجازه دهید که به بدبینی های بی حاصل آلوده شوید و نه بگذارید که بعضی لحظات تاُسف بار که برای هر ملتی پیش میآید شما را به یاُس و ناامیدی بکشاند

در آرامش حاکم بر آزمایشگاه ها و کتابخانه هایتان زندگی کنید، نخست از خود بپرسید که برای یادگیری و خودآموزی چه کرده ام؟ سپس همچنانکه پیشتر می روید بپرسید که برای مردمم و کشورم چه کرده ام و آنقدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان انگیز برسید که شاید سهمی کوچک در پیشرفت و اعتلای بشریت داشته اید

امّا هر پاداشی که زندگی به تلاشهایمان بدهد یا ندهد، هنگامی که پایان تلاشهایمان نزدیک میشویم هر کداممان باید حق آن را داشته باشیم که با صدای بلند بگوییم: من آنچه در توان داشته ام انجام داده ام

لویی پاستور 1822-1885
http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Pasteur :برای آشنایی بیشتر





No comments: